ANDA PELAWAT KE


Monday, July 6, 2009

FANATIK & TAKSUB ... JANGAN DISALAH ERTI...!

FANATIK sebenarnya wujud dalam setiap aspek kehidupan

Tragedi perpecahan manusia yang dicetuskan oleh fanatik bukan sekadar berlaku dalam ruang lingkup politik, agama dan ideologi semata-mata; bahkan turut merangkumi hal-hal yang agak trivia seperti:
  1. Sukan (Bergaduh dan berbunuhan kerana bola sepak);
  2. Komputer (Windows vs Mac vs Linux [1])
  3. Konsol (Xbox 360 vs PlayStation 3 vs Nintendo Wii)
  4. Hiburan (Peminat fanatik Mawi yang berhempas-pulas mempertahankannya daripada serangan pembenci fanatik Mawi)

Gambar kartun PC vs Mac vs LinuxKomik parodi kepada iklan Apple, Mac vs PC.

Perhati dan amati setiap inci isu yang berpusing di sekeliling; lalu kita akan mendapati bahawa kesemuanya dijangkiti oleh elemen fanatisme. Masing-masing mahu memenangkan apa yang diri sendiri suka dan cinta. Cuma apabila sifat fanatik ini dizahirkan dalam konteks politik, agama atau ideologi, maka kesannya lebih ketara dan mudah untuk kita nampak. Mengapa?

Pertama, kerana ia melibatkan jumlah manusia yang lebih besar. Untuk fanatik berlaku, maka wajib ada sekurang-kurangnya 2 manusia yang saling tidak bersetuju di antara satu sama lain. Lebih ramai manusia yang bertelingkah, maka lebih kuat gelombang fanatik itu.

Kedua, kerana politik, ideologi dan agama adalah berkaitan dengan kekuasaan; dan secara fitrah, manusia cinta kepada kuasa. Kekuasaan pula akan sering membawa penindasan terhadap individu atau kumpulan yang tidak sekapal kepalanya.

Hakikat ini wajib difahami agar kita menyedari bahawa fanatik ada di mana-mana. Adalah sesuatu yang ironi apabila anda memperlekehkan agama, ideologi dan medan politik sebagai lubuk insan fanatik, namun dalam masa yang sama anda sanggup memarahi sesiapa sahaja yang mengusik artis idola anda [2].

Ada jelas?


Tidak kira anda di pihak yang betul atau salah, anda tetap akan ada penyokong fanatik

Mari kita lihat dalam konteks Anwar Ibrahim vs Mahathir. Para penyokong fanatik Anwar Ibrahim menafikan segala tuduhan buruk yang dilemparkan oleh Mahathir. Para penyokong fanatik Mahathir pula memang sudah beriman kepada dakwaannya bahawa Anwar adalah seorang kaki liwat dan agen Amerika.

Segala macam dakwaan dan pembelaan ini membuatkan golongan atas pagar sukar membuat keputusan. Mustahil untuk kedua-duanya berdiri di atas jalan yang benar. Salah seorang pasti berbohong untuk menyelamatkan batang leher sendiri.

Namun apa yang ajaibnya, tidak kira siapa pun yang sebenarnya bersalah di mata pengadilan, mereka pasti akan ada penyokong setia lagi fanatik yang sanggup bermandi darah demi mempertahankan manusia yang dipujanya.

Semua orang tahu betapa kejamnya Adolf Hitler. Beliau bertanggungjawab dalam tragedi Holocaust yang telah mengorbankan berjuta-juta orang Yahudi ketika era Perang Dunia Kedua. Namun beliau tetap mempunyai pengikut setia terutamanya daripada ahli Parti Nazi. Radovan Karadzic, seorang lagi penjenayah perang dan pernah menjadi antara manusia paling dikehendaki di dunia ini, telah membunuh begitu ramai umat Islam ketika Perang Bosnia 1992-1995. Namun masih ada juga yang menyokongnya sehingga ke hari ini.

Walau sekejam mana dua manusia ini, hatta sesiapa pun pemimpin zalim yang bakal lahir di masa hadapan, alam akan memperlihatkan kepada kita bahawa mereka akan tetap disokongi oleh sekumpulan manusia yang fanatik. Mengapakah ini boleh berlaku?

Ini kerana zalim itu relatif: Zalim di mata anda, tidak semestinya zalim di mata orang lain. Bahkan fanatik itu seperti cinta sifatnya; ia buta. Cinta bermaksud kentut busuk yang dilepaskan oleh kekasih tetap didakwa wangi. Fanatisme pula bermaksud yang salah tetap didakwa sebagai betul.

Ada jelas?


P.S. Nantikan kesinambungan entri ini yang bertajuk Agama dan Fanatik.
---

Nota Kaki

^[1] Bahkan di kalangan pengguna fanatik Linux sendiri, mereka juga mampu berpecah-belah. Contoh yang jelas: GNOME vs KDE. Oh, jika anda bertanya yang mana satu saya cenderung, maka saya lebih fanatik kepada GNOME yang bersifat minimalis itu. Hidup GNOME!


^[2] Pada sekitar tahun 1999 dan 2000, saya pernah beberapa kali memperlekehkan si Tomok dari kumpulan New Boys di hadapan para peminat setianya, yang rata-rata terdiri daripada para gadis yang masih berada di bangku sekolah menengah. Semenjak ada di antara mereka yang mengajukan buku lima ke arah saya, taubat saya tak akan kritik lagi suara Tomok yang sengau itu.

Namun setiap kali saya melihat para peminatnya yang menjerit dan meraung-raung apabila Tomok beraksi (walaupun dia sekadar miming), saya mula memikirkan kembali kewajaran taubat saya itu.
(Sumber :- http://hembusan.blogspot.com/2009/01/sesuatu-tentang-fanatik.html)

TAKSUB ?
Perhubungan seorang murid kepada guru atau anak buah kepada pemimpin bermula dengan ikatan ketaatan. Tanpa ketaatan, apalah gunanya seorang guru kepada seorang murid, apalah ertinya seorang pemimpin kepada seorang pengikut. Untuk mengikat perhubungan murid-guru atau pemimpin-pengikut mestilah dengan ketaatan. Tanpa ketaatan maka tidaklah akan berjaya pendidikan dan kepimpinan. Pentingnya ketaatan ini ditegaskan dalam firman Allah bermaksud:

“Hendaklah kamu melakukan ketaatan yang sesungguhnya kepada Allah, Rasul dan pemimpin di kalangan kamu” (An-Nisa:59).

Namun, dalam melaksanakan ketaatan ini, tidaklah boleh membuta tuli atau sembarangan. Islam memberi garis panduan sepertimana yang dimaksudkan oleh Rasulullah iaitu, “tidaklah boleh melakukan ketaatan kepada makhluk dalam apa jua perkara maksiat.”

Dalam hadis lain, Rasulullah menyatakan sebegini: “Sesungguhnya ketaatan kepada pemimpin itu hanyalah kepada kebaikan.” Selagi kita berpegang kepada hadis-hadis ini, maka tidak timbullah perkara yang bertentangan dengan Islam baik akidah, syariat ataupun tasauf dalam melakukan ketaatan kepada guru atau pemimpin kita.

Ketaatan yang sedemikian pula boleh membawa kepada kecintaan. Terkadang kecintaan datang dulu, baru kemudian datang ketaatan. Terkadang sudah lama taat, baru datang cinta. Kalau taat sahaja tanpa cinta, boleh jadi taat itu ada kepentingan. Lahir sahaja taat, tapi hati mendongkol atau menolak. Lahir sahaja taat, tapi rupanya ada udang di sebalik batu. Pura-pura taat tetapi ada benda lain yang diidamkan di sebalik ketaatan tersebut. Pura-pura taat semata-mata untuk mendapat habuan dunia. Yang sebaiknya adalah orang itu dia taat atas dasar cinta. Dia buat sesuatu itu memang kerana dia cinta orang tersebut. Seperti seorang isteri yang taat kepada suami, melakukan apa sahaja yang diminta oleh suami sebagai pembuktian cintanya kepada suami.

Tak kenal maka tak cinta. Sudah kenal maka timbul kecintaan. Kecintaan itu datang atas banyak sebab. Salah satunya kerana faktor wibawa pemimpin tersebut. Lagi, kerana guru atau pemimpin itu banyak berjasa kepada murid atau anak buahnya. Bila cinta sudah mendalam, maka di situlah ada pembuktian. Perkara ini adalah fitrah yang terdorong daripada hati orang yang mencintai. Seorang murid yang cinta kepada guru, dia sanggup berkhidmat kepada gurunya. Asalkan dia boleh berkhidmat kepada gurunya, di situ adalah kepuasan untuknya. Keseronokan orang bercinta tidak bertepi. Ada waktu diberinya hadiah. Ada waktunya dikirim salam. Ada waktu, disebut-sebut namanya. Bahkan kerana cinta yang mendalam, orang-orang yang rapat dengan guru tersebut turut dicintainya. Ini termasuk ibu bapa, adik-beradik dan anak-anak guru tersebut. Cinta seperti inilah yang membawa kepada ketaksuban.

Ditambah lagi, kecintaan seperti ini tidaklah terhenti setakat kepada guru itu sahaja. Sebenarnya, ia hanya sebagai wasilah atau transit membawa kepada kecintaan kepada Tuhan. Inilah seperti yang disabdakan oleh Rasulullah, membawa maksud, “hendaklah kamu bersama Allah, dan jika kamu tidak mampu melakukannya, bersamalah dengan orang yang bersama Allah (Arifbillah), nescaya dia akan membawa kamu sampai kepada Allah.” Dalam hadis lain, Rasulullah menegaskan seperti berikut: “Hendaklah kamu dipimpin oleh orang-orangmu yang alim kerana sesungguhnya mereka adalah penghubung antara kamu dengan Tuhan”.

Kalaulah seorang alim itu boleh menjadi penghubung atau wasilah antara kita kepada Tuhan, mengapa tidak kita mengikat perhubungan dengan orang alim tersebut, moga-moga melaluinya kita diterima Tuhan. Bahkan ikatan itu tidak dapat dilaksanakan melainkan dengan ketaatan dan kecintaan yang bersungguhan.

Kecintaan dan ketaatan atau disebut ketaksuban ini tidaklah sampai kepada tahap pemujaan kerana bahwasanya pujian dan pemujaan itu layak kepada Allah sahaja. Orang yang faham tak berbuat begitu.

Jelas seperti dinyatakan dalam Al-Quran, ayat kedua dalam surah Al-Fatihah, “Segala puji dan puja itu hanyalah selayaknya untuk Allah, Tuhan pentadbir alam.” Maknanya, ayat ini sudah sendirinya menjadi “pendinding” kepada orang orang-orang yang bercintaan supaya tidak sampai kepada pemujaan kerana dilarang sebegitu rupa.

Kalaupun ada pujian, itu sebenarnya tidak lari daripada ajaran Islam. Ia termasuk dalam konsep “attahadasu binikmatillah” yakni menyebut nikmat Allah. Seorang yang berilmu dan kuat beragama dalam melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya, patut sangat disebut namanya dan diceritakan kelebihannya. Ini dinyatakan dalam Al-Quran, firman Allah bermaksud:

“Maka nikmat Tuhanmu hendaklah kamu sebutkannya.”
(Ad-Dhuha:11)

Rasulullah sendiri memberitahu dalam satu maksud hadis beliau, “menceritakan nikmat Allah adalah syukur dan tidak melakukannya adalah kufur. Dan barangsiapa yang tidak mensyukuri manusia, maka dia tidak mensyukuri Allah.” Hakikatnya memuji orang Tuhan itu adalah mensyukuri nikmat Tuhan yang berlaku pada orang Tuhan tersebut. Mencerita-ceritakan kelebihan orang Tuhan itu adalah satu bentuk kesyukuran kepada Tuhan.

Adapun kecintaan kepada yang bukan dengan orang Tuhan (Arifbillah), inilah yang sepatutnya dibimbangkan. Kecintaan seperti ini, jika tidak dijaga dan dipandu dengan ajaran Islam, tidak akan sampai kepada Tuhan. Bahkan ianya boleh membawa kepada kemaksiatan dan menyebabkan tergelincirnya seseorang daripada agama yang lurus. Kebanyakan kecintaan ini berlaku kepada orang yang jahil agama. Banyak terjadi pengidolaan berlaku di kalangan muda-mudi terhadap ikon mereka dalam bidang hiburan, sukan dan fesyen. Apakah mereka ini patut dibiarkan sahaja?

Di sinilah ramai orang tidak faham, dengan semudahnya menuduh orang yang taksub kepada guru atau pemimpin itu salah. Lebih berat lagi mereka sewenang-wenangnya menuduh orang seperti ini boleh membawa kesesatan. Sedangkan tidaklah menjadi kesalahan taksub itu kecuali taksub kepada pemimpin atau guru yang jelas tidak menepati aliran akidah. Ataupun taksub kepada pemimpin atau guru yang terang-terangan tidak bersyariat seperti tidak bersembahyang atau tidak berpuasa. Bahkan mereka tidak sedar, orang yang belajar tanpa guru pun sebenarnya boleh membawa kesesatan kerana Sayyidina Ali pernah menyebutnya bahawa orang yang belajar tanpa guru maka syaitanlah yang akan menjadi gurunya.

No comments: